世界中の船が、この波止場に集まるVOL.2
Boats from all over the world gather at this dock
MarginalMan29
世界を股にかけて活躍するパフォーマンスアーティスト11名が、サブテレニアンに集まって、コラボレーションの形で、パフォーマンスをします。
既成の枠組みにとらわれない、マージナルな表現であるパフォーマンスアートを、楽しんでください。
公演概要
アーティスト

グラシエラ・オベヘロ・ポスティゴ
Graciela Ovejelo Postigo
アルゼンチン/米国
グラシエラ・オベヘロ・ポスティゴ(アブヤ・ヤラ:AR/US)は、インターナショナルトランスディシプリナリーパフォーマンスアーティスト兼キュレーター。カリフォルニア大学サンディエゴ校、トゥクマン国立大学にてファインアート修士号およびビジュアルアート学士取得、ダンスインストラクター。米国移住前は、ソロダンサー、フリーの振付家、講師として活躍。1980年代半ばよりアルゼンチンのグルーポクロニカでパフォーマンスアートを探求。1983年より南米、北米、アジア、ヨーロッパなど22カ国において継続的に作品を発表。2022年のDocumenta15では、タイを拠点とするWomanifesto Collectiveによる展示「ASIAN ART ARCHIVE」の一部として作品が紹介された。直近ではケベック市のLe Lieuで開催されたRiAP2024に参加。
Graciela Ovejero Postigo (Abya-Yala: AR/US) is an international transdisciplinary performance artist and curator. MFA and Visual Arts graduate from University of California San Diego, National University of Tucumán, and Dance Professor. She was a solo dancer, independent choreographer and docent prior to migrating to the US. Graciela has explored performance art since the mid-1980s with Grupo Crónica in Argentina. Since 1983, she has shown her work continuously in 22 countries from South to North America, Asia and Europe. Her work has been mentioned as part of the Thailand based Womanifesto collectiveʼs exhibit by ASIAN ART ARCHIVE at Documenta 15 2022. Last engagement at RiAP 2024, Le Lieu, Quebec City.

エファット・ラゾワナ・レヤ
Efat Razowana Reya
バングラデシュ
エファット・ラゾワナ・レヤ は、バングラデシュ・ダッカを拠点に活動するマルチディシプリナリーアーティスト 。絵画、インスタレーション、パフォーマンスを通して、感情、記憶、自然を融合させた作品を制作。直感と存在に根ざし、アイデンティティと変容を探求する活動を行う。レヤの作品は、Asian Art BIENNIAL、Chobi Mela、その他国内外のプラットフォームで発表され、その詩的で没入感のあるクオリティが評価されている。
Efat Razowana Reya Reya is a multidisciplinary artist from Bangladesh based in Dhaka. Her work blends emotion, memory, and the natural world through painting, installation, and performance. Rooted in intuition and presence, her practice explores identity and transformation. Reyaʼs work has been showcased at Asian Art BIENNIAL, Chobi Mela, and other local and international platforms, earning recognition for its poetic and immersive qualities.

ノエル・ランゴーネ
Noel Langone
ウルグアイ
ノエル・ランゴーネ(1980年ペイサンドゥ生)は、現在、ウルグアイのモンテビデオ在住。造形芸術と視覚芸術を専攻。様々な芸術言語で作品を制作。展覧会、アート・サイクル、フェスティバル、レジデンスに参加。公立学校の芸術知識分野の教師として、また共和国大学の写真画像技術学部の教師としても働く。自身の実践を調査し、絡み合わせ、強化することが可能なプロジェクトに参加している。
Noel Langone (Paysandú,1980). Currently lives in Montevideo, Uruguay. She works in different artistic languages. She has participated in exhibitions, art cycles, festivals, residencies, both in institutional and alternative, national and international spaces. She works as a teacher in the Area of Artistic Knowledge in Public Schools and also in the Technicature in Photographic Image Technologies at the University of the Republic. She participates in projects where it is possible for her to investigate, intertwine and strengthen her practices.

プリヤンティ・アヌーシャ
Priyanthi Anusha
スリランカ
プリヤンティ・アヌーシャは、スリランカの2つの主要大学で美術学士と文学士を取得し、2009年からスリランカ内外の展覧会に定期的に参加。絵画から徐々にインスタレーションやパフォーマンス・アートに移行し、その作品は、男性的視点から見た美が女性にはどのように知覚されるのか、女性として経験したジェンダーに関連する諸問題に焦点を当てる。2001年より美術教師を務め、2011年より再開。Theertha International Artists Collectiveのメンバーアーティストであり、Mullegama Art Center、TheerthaのWoman's Artist Colloquium Program、Fire Flies Women Artistsに積極的に参加。
Priyanthi Anusha is a double degree holder with a BFA and a BA from two major universities in Sri Lanka, and has been regularly participating in exhibitions in Sri Lanka and abroad since 2009. From painting she has gradually stepped into installations and performance art focusing on how what is beautiful from a masculine angle is perceived by females and other gender related issues as experienced by her as a female. She has been an art teacher since 2001, and since 2011. She is a member-artist of Theertha International Artists Collective and an active participant at Mullegama Art Center, the Womanʼs Artist Colloquium Program at Theertha, and the Fire Flies Women Artists.

武谷大介
Daisuke Takeya
日本/カナダ
武谷大介は、石巻市を拠点に活動する学際的アーティスト。スクールオブビジュアルアーツ(NYC)学士課程修了 、ニューヨークアカデミーオブアート(NYC)修士課程修了。絵画、パフォーマンスアートなどの多彩な表現で、現代社会の妥当性を検証し、その隠された二面性を作品として表現する。トロント現代美術館、SVAギャラリー(NYC)、ワグナーカレッジギャラリー(NYC)、京都芸術センター、福島ビエンナーレ、キャノン写真新世紀展、山形ビエンナーレ、国際交流基金トロント日本文化センター、在日カナダ大使館高円宮記念ギャラリーなど、個展、グループ展多数。遠足プロジェクト共同代表、レスポ代表、DAIS石巻立ち上げメンバー。
Based in Ishinomaki, interdisciplinary artist Daisuke Takeya obtained an MFA from the NewYork Academy of Art and received a BFA from the School of Visual Arts in New York City. His praxis is comprised of the exploration of nature and plausibility in contemporary society, and hinges on all kinds of double meanings. Solo and group exhibitions included: Museum of Contemporary Art Toronto, SVA Gallery (NYC), Wagner College Gallery (NYC), Kyoto Art Center, Fukushima Contemporary Art Biennale, Canon New Cosmos Exhibition, Yamagata Biennale, the Japan Foundation, Toronto, and the Prince Takamado Gallery at the Embassy of Canada in Japan. Daisuke is also the co-representative of Field Trip Project, and co-founder of Responding Performance Art Initiative, and one of DAIS Ishinomaki.

たくみちゃん
TAKUMICHAN
日本
たくみちゃんは、1988年生まれ、東京在住。一つのものが複数の人にどう見えるか、その違いを源泉として上演を生成する。その際に独自のインプロヴィゼーション理論を構築している。コンテンポラリーダンス、パフォーマンスアート、演劇等、領域横断的に作品を発表している。近年は中国西安[2025 GUYU ACTION]や宮城県石巻市[R6: Releasing and Healing 開放すること/癒すこと]などのパフォーマンスアートプロジェクトに参加。代表作に《―(dash)#2 Rosetta Stone》Tokyo Arts and Spaceなどがある。
Born in 1988. lives in Tokyo.TAKUMICHAN generate performances using the difference in how one thing looks to several people as the source.
In doing so, He construct his own theory of improvisation. His work is cross-disciplinary, including contemporary dance, performance art, and theater. In recent years, he has participated in performance art projects in Xi'an, China [2025 GUYU ACTION] and Ishinomaki, Miyagi [R6:Releasing and Healing].His representative works include “-(dash)#2 Rosetta Stone” at Tokyo Arts and Space.

イェー・ツ ー・チー
Yeh Tzu-Chi
台湾
イェー・ツー・チー(葉子啓)は台湾を拠点に活動するパフォーマンスアーティスト兼オーガナイザー。英文学のバックグラウンドを持ち、編集者、英語講師、フリーランスのライター/翻訳者を経て、2002年にパフォ ーマンスアートに転向した。これまでに20カ国以上でパフォーマンスやその記録を発表。2003年にArTrend Performance Group(阿川行為群)を設立、 国内外でパフォーマンスアートイベント/フェスティバルを開催し、6冊のカタログをこれまでに出版。2020年台湾ビエンナーレ「Sub Zoology(禽獣不如)」参加。2つの作品Hair Tie(結髮)とHuman Egg vs Animal Egg(人卵対 動物卵)がマカオ美術館に収蔵されている。
Yeh Tzu-Chi(葉子啓)is a performance artist and organizer based in Taiwan. With a background of English literature, she had been an editor, an English lecturer and a freelance writer/translator before turning to performance art in 2002. She has shown her performance and documents in more than 20 countries. She founded ArTrend Performance Group(阿川行為群)in 2003, and has organized local and international performance art events/festivals domestically and published 6 catalogues. She is a participant of Sub Zoology(禽獸不如): 2020 Taiwan Biennale. Two of her pieces Hair Tie(結髮)and Human Egg vs Animal Egg(人卵 vs 動物卵)have been collected by Macau Museum of Art. https://yehtzuchiart.wordpress.com/

ミ ラ・リー
Milla Lee
台湾
ミラ・リーは、インドネシア系中国人と台湾先住⺠の血を引く台湾出身のアーティスト。パフォーマンスアートを中心に、インスタレーションアートやビデオ制作も手がける。彼女の作品は、人間性、潜在意識、環境生態系の間の複雑な関係を深く探求し、エコフェミニズムの視点を反映することも多い。パフォーマンスを通して、現場や潜在意識と対話しながら観客との間に変容的な体験を生み出しており、記憶を解放し、新たな気づきを培うことを目指している。彼女のアートは社会規範に挑戦し、スピリチュアルな洞察を提供し、深い内省を促す。
Milla Lee is an artist from Taiwan with Indonesian Chinese and indigenous Taiwanese heritage . She primarily focuses on performance art while also engaging in installation art and video creation. Her work deeply explores the complex relationships between humanity, the subconscious, and environmental ecology, often reflecting an ecofeminist perspective. Through her performances, Milla engages in dialogue with the site and the subconscious, hoping to create transformative experiences among with the audience. She seeks to liberate memories and cultivate new awareness. Her art challenges societal norms, offers spiritual insights, and inspires profound introspection.

ヴィチュコーン・タンパイブーン
Vichukorn Tangpaiboon
タイ
ヴィチュコーン・タンパイブーンはパフォーマンス・アーティストで、2018年よりASIATOPIA国際パフォーマンス・アート・フェスティバルのアーティスティック・ディレクターを務めている。1999年にパフォーマンス・アートワークを始め、タイ国内のみならず、シンガポール、ラオス、クロアチア、中国、台湾、ミャンマー、香港、日本、スウェーデン、フランス、インド、インドネシアなど、国際的なパフォーマンス・アート・フェスティバルに定期的に出展している。彼の作品はしばしば、コミュニティや公共空間に関わる社会的、環境的、政治的な問題に関連している。
Vichukorn Tangpaiboon is a performance artist and has served as the Artistic Director of the ASIATOPIA International Performance Art Festival since 2018. He began his performance artwork in 1999 and has regularly exhibited at performance art festivals both in Thailand and internationally, including Singapore, Laos, Croatia, China, Taiwan, Myanmar, Hong Kong, Japan, Sweden, France, India and Indonesia. His work often relates to social, environmental, and political issues connected to communities and public spaces.

ディンプル・B・シャー
Dimple B Shah
インド
ディンプル・B・シャーは、バンガロール出身、MS大学バローダ 校卒業、マルチディシプリナリーアーティスト。Royal Overseas international Residency (2019年英国), Villa Waldberta International Residence (2017年ドイツ), Glasgow Print Studio (2006年英国)などの海外レジデンスに参加。 インド国内外での受賞に、インド文化庁助成 (2014年project 560 )、プリンスクラウスグラント (2013年)、 第7回版画ビエンナーレ金賞(2009年ヴェルサイユ)、インド政府賞(2008年)、英連邦芸術工芸賞(2005年英国)、アルナワズ賞 (2004年)、インド政府人材開発ジュニアフェロー (2000-2年)、ミレニアムイヤー賞 (2000年)などがある。英国とインドで個展を開催し、国際ビエンナーレや芸術祭に多数出展。作品はアイオワ大学スタンレー美術館に収蔵さ れている。
Dimple B Shah is practicing multidisciplinary artist from Bangalore, studied in MS University, Baroda. She has worked in International Residencies: Royal Over-Seas League International Residency -The Art house (Uk, 2019), Villa Waldberta International Residence (Germany 2017), Glasgow Print Studio (UK 2006). She has been honored with National & International Awards such as India Foundation for Arts Grant for project 560 (2014), Prince Claus Grant (2013), First Gold Prix in 7th Engraving Biennale (Versailles 2009), National Award Government of India (2008), Commonwealth Arts and Craft Award (UK 2005), Arunawaz Award (2004), Junior Fellowship, HRD, Government of India (2000-2), and Millennium year Award (2000). She had solo shows in UK and India. Her work has been widely exhibited in international biennales and festivals, and her work is in the collection of University of Iowa Stanley Museum of Art.

ガブリエラ・ナターシャ・ガルシア・ゴンザレス
Gabriella Nataxa Garcia Gonzalez
メキシコ/日本
ガブリエラ・ナターシャ・ガルシア・ゴンサレスはメキシコシティ生まれ。2024年1月より東京在住。版画とパフォーマンスを中心に活動。メキシコのグアナファト大学美術学部卒業。ビデオアーティスト、アニメーターとして活動し、数々の短編映画祭で作品を発表。現在、埼玉のアーティストグループCAF.N(Contemporary Art Festival Nebula)のメンバー。2024年、福島と石巻で開催された「解放と癒しのR6」に参加。2025年、ドイツ、東京、千葉、アグアスカリエンテスでの展覧会に参加し、グラフィックドローイングと身体表現の交差点を探求している。
Gabriella Nataxa García González was born in México City. Living in Tokyo, Japan since January 2024, her artistic practice focuses on Expanded Printmaking and Performance Art. Graduated from the Guanajuato University (Fine Arts), México. Nataxa has worked as a video artist and animator, and showed her work in numerous short film festivals. She is currently a member of CAF.N (Contemporary Art Festival Nebula), an artist group in Saitama, Japan. In 2024, she joined the “R6: Releasing and Healing” in Fukushima and Ishinomaki. In 2025, she participated in exhibitions in Germany, Tokyo, Chiba, and Aguascalientes, exploring the intersection of graphic drawing and body expression.